مترو مشهد

شرکت قطار شهری مشهد مسئولیت ساخت و بهره‌ برداری حمل و نقل ریلی درون شهری مشهد را بر عهده دارد. فاز اول خط شماره ۱ قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید.در شهر مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی روزانه ۵ میلیون نفر تردد دارند که این میزان طی ۱۰ سال آینده به ۸٫۵ میلیون نفر در روز خواهد رسید.بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که توسط پژوهشکده حمل و نقل در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، شهر مشهد نیازمند ۵ خط مترو می باشد .

 

خطوط قطار شهری مشهد

خط ۱ : خط شماره ۱ قطار شهری مشهد به طول ۲۴٫۵ کیلومتر فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را به منطقه وکیل‌آباد متصل می‌کند. 

خط ۲ : مسیر این خط به طول ۱۴ کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی پایین روستای کشف شروع می‌شود و پس از قطع کمربندی صد متری وعبور از بلوار طبرسی جنوبی، چهارراه برق، چهارراه گاز و چهارراه مقدم به میدان راه‌آهن و سپس به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.این خط دسترسی ویژه‌ای به مرکز خرید زیست خاور خواهد داشت و در نهایت با عبور از زیر پارک کوهسنگی و فلکه تلویزیون و میدان فضل بن شاذان در انتهای بلوار فکوری امتداد دارد.

خط ۳ : خط ۳ قطار شهری مشهد مسیر شهرک ابوذر تا الهیه را با طول حدود ۲۸٫۵ کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعکس) پوشش می‌دهد.این خط از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا (ع) و تا فلکه آب ادامه داشته، با عبور از چهار راه خسروی و چهار راه شهدا به میدان شهدا می‌رسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائرین حرم امام رضا (ع) و قشرهای متوسط ارائه می‌نماید. این خط سپس تا میدان فردوسی ادامه می‌یابد .آخرین ایستگاه در محل احداث ترمینال جدید اتوبوسرانی برون شهری غرب مشهد می باشد.حداکثر سرعت قطارها ۸۰ کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت آنها ۳۶ کیلومتر در ساعت خواهد بود. ضمنا ظرفیت جابجایی مسافر تا ۲۰٬۰۰۰ نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی قطار شهری روی هم رفته ۴۶ هکتار است. عملیات ساخت خط ۳ در تاریخ ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۴ برابر با نیمه شعبان آغاز گشت.

خط ۴ :خط ۴ قطار شهری مشهد به طول ۱۴ کیلومتر بلوار حُر را به خواجه ربیع (از شرق به شمال و برعکس) متصل می‌کند.این خط از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم عبور کرده و از بلوار مصلی به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس و بلوار حُر در امتداد میدان شهید عباسپور طی مسیر خواهد کرد. 

خط ۵ : به صورت قطار هوایی (منوریل) به طول ۴۷ کیلومتر به صورت رینگ کمربندی مشهد اجرا می گردد.

خط متروی مشهد-گلبهار: فاز اول این خط با پیشرفت ۷۰ درصدی به طول ۸٫۵ کیلومتر توسط شرکت پیمانکار انجام شده است.

mashhadtournet.ir